Thursday, April 3, 2008


聖經》係猶太教同埋基督教(包括天主教東正教基督新教)嘅宗教經典。聖經可以指猶太教嘅《塔納赫》,又或者係基督敎嘅《舊約聖經》同《新約聖經》。
塔納赫》係猶太教嘅經典,記載關於上帝同埋古時猶太人嘅歷史同傳說。《塔納赫》亦同時係基督敎聖經嘅《舊約》部份。
基督敎嘅聖經由《舊約》同《新約》兩部份構成,《舊約》部份其實同猶太教嘅《塔納赫》大致相同,不過天主教版本就有多咗幾篇《塔納赫》同基督教新教《舊約》都無嘅幾篇經卷。而《新約》部份就記載耶穌基督同埋佢門徒嘅言行,重有早期基督敎嘅事件。
據統計而家總共有大約一萬四千幾種唔同語言版本嘅聖經,特別係"希伯來聖經"部份,而基督教新約部份,就有大約五千三百種唔同語言版本。以古書計可以話係家陣世界上最多唔同語言翻譯版本嘅書。

《希伯來聖經》
《新約全書》嘅數量比較一致,都係有27卷。《聖經·新約》正典書目,喺公元397年舉行嘅迦太基會議正式確定。
《聖經·新約》的主要内容如下:
而中文版聖經,天主教所用嘅思高版聖經同新教所用嘅和合本聖經,喺中文譯名上都有分別:

四福音書馬太福音馬可福音路加福音約翰福音
使徒行傳
使徒保羅教會之間嘅信件
使徒彼得嘅信件
使徒約翰嘅信件
啟示錄 基督敎新約聖經
喺聖經重未編定之前,其實好多經卷係一本本獨立分開嘅抄本(Scrolls),並唔係好似而家咁有一本聖經。一直到公元3世紀初 ,喺以拉丁文為主嘅西部基督敎教會入面,先開始以書 (books)去取代卷 (Scrolls),因為咁,基督徒就開始要揀邊啲經典同埋要點樣順序編成一套書。
喺之前,猶太教嘅《塔納赫》未正典化,但大約喺公元前4世紀尾因為希臘化而搞到好多猶太人唔識希伯來文,所以由猶太教文士將好多經卷翻譯成希臘文,最後大約喺公元前 150 年左右譯咗套《七十士希臘文譯本 (Septuagint)》出嚟。
所以喺《希伯來聖經》部份,由於有《七十士希臘文譯本》做基礎,正典化過程中嘅爭議其實唔算太大。猶太教嘅拉比係大約公元100年舉行宗教會議正式確立咗而家嘅《塔納赫》定本(詳見塔納赫)。
基督敎教會就以《七十士希臘文譯本》作為主要底本,然後翻譯成拉丁文,保留咗一啲《七十士希臘文譯本》入面無列入《塔納赫》嘅經卷。
而古拉丁文聖經就包括咗好多由基督敎嘅人自己創作嘅經卷,喺整理呢啲經卷嗰陣,佢哋就將《希伯來聖經》部份列為《舊約》,而基督敎嘅經卷就列為新約
基督敎新約猶太教可以話完全唔關事,因為佢哋根本唔認同基督敎信仰核心-即耶穌就係先知預言彌賽亞,猶太教只承認一個上帝,同時亦唔接受基督敎所講話耶穌又係人又係神,所以對猶太教嚟講,並無所謂新舊約之分。
到公元4世紀下半葉,傑羅姆 (Saint Jerome) 開始為《通俗拉丁文譯本》做翻譯時,發現《舊約》部份比《塔納赫》多咗啲經卷出嚟,傑羅姆提議教會將呢啲經卷定為次經,但當時嘅教會都認為呢啲經卷對信仰有益,所以最後都決定保留。
一直到15世紀宗教改革時,當時宗教改革運動領袖之一嘅馬丁路德同羅馬教庭反面,自己創辦教會,喺做德文聖經翻譯時,就根據傑羅姆嘅見解,將次經當做聖經嘅附錄,而唔當做聖經一部份,亦因為咁,基督敎新教所用嘅《舊約聖經》,同猶太教用嘅《塔納赫》,只係排序上唔同,其他都完全一樣。

聖經正典化過程
新約最早寫好嘅書卷,一般公認係保羅書嘅十三封書信,時間大約喺一世紀 50-63年,而福音書係喺公元一世紀60,70年代先開始相繼問世,大部份新約學者普遍認為,除咗彼德後書係喺 2 世紀完成之外,《新約聖經》主要書卷都係喺一世紀內完成。不過正典化就去到2世紀尾先正式定書。
但喺新約正典過程開始時,由於並無一個統一嘅集團或者組織去統籌聖經正典化過程,所以早期基督敎教會入面,每個教派都可以好自由咁根據自己理解同喜好而決定用邊啲經卷嚟做正典,所以當時出現咗好多唔同版本嘅聖經。

基督敎《新約聖經》正典化過程
而家流通嘅中文聖經主要有兩個版本,一個係天主敎普遍使用嘅思高譯本,1968年正式出版。另一個版本係基督敎新敎普遍使用嘅和合本,1919 年出版。
思高譯本和合本除咗喺經卷數目上有分別之外,好多中文譯名都唔同,除咗經卷名稱,經卷入面好多名稱都有分別,例如思高譯本叫"撒殫",而和合本就叫"撒旦"。除此之外,思高譯本會將"耶和華"譯做"雅威",而希臘文部分就用"主"、"上主"或"永恆主"代替。好似《以賽亞書》42:8《和合本》譯法係:"我是耶和華,這是我的名。",而思高譯本譯法係:"我是上主,這是我的名字"
除此之外重有其他中文譯本,例如:《呂振中譯本》1970年、《現代中文譯本》1979年、《聖經新譯本》1993年、《聖經新世界譯本(漢語版)》2001年、《聖經恢復本》2003年、《和合本修訂版》2006年-2008年。

聖經 中文聖經

《古代以色列文獻與文本分析》 王立新 北京大學出版社 ISBN 7301073801
《聖經後典》 商務印書館(北京) ISBN 7100026830
《新約導論》駱振芳 上海:中國基督教協會 外部連結

天主教聖經
和合本聖經(含希臘文、希伯來文註釋)
現代中文譯本
網絡基督使團-網絡中英聖經
萬國聖經
聖經靈修版
聖經新譯本
聖經恢復本
聖經呂振中譯本
聖經新譯本
德文1988版聖經
英文各版本查詢

No comments: